Agencja Solidarni w Biznesie "DELFIN"
- Organizator Usług, Handlu i Grup Handlowych 
 

Testy paliw płynnych

 

Czy chcą Państwo ryzykować uszkodzeniem generatorów awaryjnych, sprzętu zakładowego lub pojazdów?
Lepiej zapobiegać niż leczyć: należy wystrzegać się „bakterii zanieczyszczającej olej napędowy”!

Problem może pojawić się w przypadku gdy paliwo składowane jest przez okres dłuższy niż 6 miesięcy,systemy składowania nie były sprawdzane od dłuższego czasu,działalność prowadzona jest w miejscach, gdzie panują ekstremalne warunki pogodowe,nie można określić jakości dostarczanego paliwa.

Próbkowanie paliwa/ropy naftowej może udzielić wczesnego ostrzeżenia o wszelkich potencjalnych problemach, a oczyszczanie regeneracyjne paliwa może być tańsze niż konieczność pozbycia się zanieczyszczonych zasobów.

Od stycznia 2011 wprowadzone zostały zmiany w normie EN 590 zawartej w Dyrektywie Paliwowej UE dotyczącej oleju napędowego, w świetle której nowe dostawy paliwa muszą mieć niską zawartość siarki (poniżej 10 ppm), a także mogą zawierać do 7% objętości biodiesela (FAME – ester metylowy kwasu tłuszczowego). W praktyce wielkość ta może być znacznie wyższa i to właśnie może spowodować pogłębienie się problemu rozrostu bakterii/ grzybów. Silnie zanieczyszczone zasoby paliwa mogą uniemożliwić maszynom wydajną pracę, a nawet doprowadzić do ich całkowitej awarii.

Istnienie nowej klasy oleju napędowego ze znaczną zawartością biodiesela zwiększa ryzyko wystąpienia skażenia krzyżowego, dostarczenia niewłaściwego produktu lub niezadeklarowania obecności biodiesela w dostarczonym produkcie [pomimo iż jest to wymagane w świetle poprawionej brytyjskiej normy].

Możliwe problemy:niezgodność materiału – wiele powszechnych gum, tworzyw sztucznych i warstw powierzchniowych ulegnie degradacji pod wpływem kontaktu z biodieselem;spłukiwanie osadu z pozostałościami, powodujące zatykanie się filtrów itp.pobór wody, ze zwiększonym potencjałem wzrostu pleśni, która wytwarza materiał stały i kwasy;stabilność paliw – biodiesel może z czasem ulegać rozkładowi w procesach utleniania i hydrolizy;problemy związane z przepływem na zimno, parafinowaniem i strącaniem;tolerancja palnika i komponentu na działanie biodiesela i/lub produkty jego rozpadu;

„Bakteria zanieczyszczająca olej napędowy” nie jest jednym gatunkiem mikroorganizmu. Różne rodzaje zarodników występujących nawet w najczystszych paliwach mogą pozostać niewykryte do chwili, gdy będzie już za późno. W miarę jak zarodniki rosną i umierają, w odpowiednich warunkach powodują one nagromadzenie szlamu i unoszących się szczątek, które mogą zablokować filtry i wtryskiwacze.

Niedawne działania związane z oczyszczaniem paliwa dla klienta, obejmujące w sumie około 500 000 litrów ropy naftowej, wykazały zanieczyszczenia bakteryjne i zanieczyszczenie paliwa wodą, które przewyższały dopuszczalne normy.

ISO 4406: Kod poziomu zanieczyszczeń stałych wg ISO dla tego klienta wynosiły aż 50, gdzie kod 15 jest już wykroczeniem ponad normę.

ISO: Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna opracowuje i publikuje Międzynarodowe Normy. Norma ISO 4406 określa kod na podstawie liczby cząstek większych niż 4; 6 i 14 mikrometrów w odniesieniu do objętości jednostkowej. Kody kategorii identyfikują każdy wzrost w populacji cząstki w całym zakresie poziomów.

Obliczanie liczby cząstek wg ISO to istotne narzędzie w procesie określania czystości próbki ropy naftowej oraz stopnia zawartości wody w tej próbce. Podczas badania zawartości wody stosujemy metodę Karla-Fischera, a jeżeli zastosowanie tej metody nie przyniesie wyników, liczba cząsteczek wskaże na wysokie zanieczyszczenie, co skutkować będzie błędnym odczytem wartości „ppm” dla próbkowanej ropy naftowej.

Dostawcy paliwa zalecają, aby wypalać zapasy starsze niż sześć miesięcy, a następnie uzupełniać je i od tego momentu korzystać z nich przez okres pół roku.

Grupa Delfin nie zaleca takich działań, ponieważ: są one szkodliwe dla środowiska z powodu znacznego wzrostu emisji CO2;nie są to działania zrównoważone, co powoduje znaczne zwiększenie zużycia ropy naftowej; z roku na rok będą one znacznie zwiększać budżet przeznaczony na paliwo;w zbiornikach mogą znajdować się pozostałe zanieczyszczenia, które mogą następnie „zainfekować” nowe paliwo.

Solidarni w Biznesie
Siedziba: 81-824 ul. Armii Krajowej 147A/4

e-mail: solidarniwbiznesie@wp.pl

Marek Pietrzak - tel.kom. 605-850-055
 
Copyright ©2016 Solidarni w Biznesie "DELFIN", All Rights Reserved.
Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem